Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

1. Mikä on Concrete5, ja miksi se on hyvä valinta?

Concrete5 on verkkosivujen sisällönhallinta- ja julkaisujärjestelmä, aivan kuten esimerkiksi WordPress, Drupal tai Joomla. Se perustuu avoimeen lähdekoodiin ja sillä kotisivujesi muokkaaminen onnistuu helposti ja nopeasti myös sinulta.

Sivuston muokkaaminen tapahtuu suoraan sivunäkymässä (in-context editing), mikä tekee sivuston ylläpidosta helpompaa myös aloittelijalle. Tekstinkäsittely on hyvin samankaltaista kuin esimerkiksi Microsoft Wordilla. Muokkaustilassa voit lisätä, vaihtaa tai poistaa sisältöä ja lopuksi julkaista tekemäsi muutokset. Vaihtoehtoisesti voit myös tallentaa muutokset ja julkaista ne vasta myöhemmin. Versionhallinnan kautta myös vanhojen tietojen palauttaminen on mahdollista.

Concrete5:llä tehdyt verkkosivut ovat responsiivisia, eli sivut mukautuvat automaattisesti käytössä olevan päätelaitteen ominaisuuksien mukaan. Tällöin sivujen selaaminen on helppoa niin tietokoneella kuin tabletilla ja puhelimellakin. Sivujesi toteutus Concrete5:llä on sinulle myös edullista, sillä responsiivisuuden ansiosta meidän ei tarvitse tehdä erillisiä sivuja eri päätelaitteille. Lisäksi Concrete5 tarjoaa kattavat jatkokehitysmahdollisuudet tarpeidesi muuttuessa.

Voimme toteuttaa Concrete5:llä käytännössä minkälaiset verkkosivut tahansa, niin pienille kuin suurillekin yrityksille sekä julkisten palveluiden tuottajille ja yhdistyksille. Myös esimerkiksi intra- ja extranetit sekä erilaiset laskeutumis- ja kampanjasivut on helppo toteuttaa Concrete5:llä.

Tutustu esimerkkitoteutuksiimme »


2. Avoin lähdekoodi – mikä se on?

Avoin lähdekoodi -termi saattaa aluksi säikäyttää sinut: "Avoin?! Apua, jokuhan voi varastaa sivujeni sisällön!" Korjataanpa tämä käsitys.

Avoin lähdekoodi on tehokas tapa tuottaa ja kehittää tietokoneohjelmistoja. Kuka tahansa voi ottaa käyttöönsä Concrete5:n tarjoaman avoimen lähdekoodin ja lähteä luomaan sen pohjalta kotisivuja. Sen sijaan tuon tarjotun lähdekoodin pohjalta jokaiselle erikseen räätälöityä sisältöä ei kukaan voi napata. Mietitäänpä tätä vaikka verkkopankkivertauksen kautta. Käytät jonkin pankin verkkopankkia, kuten moni muukin. Jokaiselle käyttäjälle perusnäkymä on hyvin samanlainen, mutta kukaan ei näe muiden tilitietoja eikä siten pysty esimerkiksi tekemään tilisiirtoja muiden tileiltä. Vain sinä tiedät, paljonko tililläsi on rahaa, mistä se on tullut ja mihin olet rahojasi käyttänyt. Vain sinä hallitset rahojasi – ellet sitten ole antanut tunnuksiasi jonkun muun käyttöön.

Sama pätee avoimella lähdekoodilla tuotettuihin sivuihin. Jokainen kyllä halutessaan näkee, miten sivujen perusrakenne on toteutettu. Kukaan ei kuitenkaan sitä kautta pääse käsiksi hallintatunnuksiisi, joiden avulla muokkaat sivujesi sisältöä.

Avoimen lähdekoodin kehitys perustuu paljolti vapaaehtoisuuteen, ja monet haluavatkin osallistua siihen. Avoimen lähdekoodin kehittäminen tulee kaikille edullisemmaksi, kun kenenkään ei tarvitse huolehtia erillisistä lisenssimaksuista eikä kehittää kokonaan uutta tuotetta.

Tutustu tarkemmin avoimella lähdekoodilla toteuttamiimme verkkosivuihin »

3. Millaiset ovat hyvät kotisivut?

Sisältö on kohdennettua ja helposti luettavaa

Hyvät kotisivut on luotu niiden kohderyhmää (yleensä asiakasta) ajatellen. Ne antavat riittävästi ja helposti tietoa asioista, joita kävijät etsivät. Jos sinulla on esimerkiksi kivijalkamyymälä, asiakkaasi todennäköisesti haluvat tietää, mitä liikkeestäsi saa ostettua ja milloin se on avoinna. Sivurakennetta täytyy miettiä tarkasti, ja tiedot on jäsenneltävä loogisesti.

Helppouteen liittyy olennaisesti myös sivujen responsiivisuus, eli että sivujen selaaminen on vaivatonta millä tahansa laitteella – oli sivuilla vierailevalla käytössään sitten tietokone, älypuhelin tai tabletti. Vaivattomuuten on lisäksi kytköksissä sivujen nopea latautuminen. Eikö sinuakin turhauta odotella, että pääset lukemaan etsimääsi tietoa?

Kokonaisuus on houkutteleva ja koukuttava

Sisällön täytyy koukuttaa ja vakuuttaa asiakkaasi. Olennaisista asioista kertova sisältö menettää tehoaan, jos tekstit sisältävät paljon kielioppivirheitä ja ovat muutenkin huonolla suomella kirjoitettuja. Luotettavuutesi kärsii välittömästi, ja potentiaaliset asiakkaasi saattavat valita kilpailijasi.

Sisältöä tukeva visuaalinen ja tehokas ilme herättää kävijöiden mielenkiinnon ja innostaa lukemaan lisää. Tyylikäs ulkoasu ja laadukas sisältö muodostavat tehokkaan kokonaisuuden.

Hakukoneoptimoinnista on huolehdittu

Hyvien kotisivujen hakukoneoptimoinnista on huolehdittu. Kotisivujen luontainen löydettävyys hakukoneilla (ilman maksettuja mainoksia) on siis hyvä. Valitun julkaisujärjestelmän on syytä tukea responsiivisten verkkosivujen tekoa, sillä esimerkiksi Google nostaa tällaiset kotisivut paremmille sijoille mobiilihakutuloksissa.

Luontaisen näkyvyyden kriittisin tekijä on kuitenkin sivujesi sisältö (huomaa, miten suuri rooli sisällöntuotannolla on). Otsikoiden hyvällä valinnalla sekä laadukkaalla, kattavalla ja aiheeseen liittyvällä sisällöllä sivujen luontainen löydettävyys nousee merkittävästi. Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota esimerkiksi sivujesi osoitetietoihin ja piilossa oleviin metatietoihin.

Sisältö pysyy vaihtuvana helpon ylläpidon ansiosta

Kotisivujen tulisi tarjota vaihtuvaa sisältöä säännöllisesti, mikä tarjoaa syyn palata sivuille ja parantaa myös niiden hakukonenäkyvyyttä. Jotta tämä ei vaatisi suuria ponnisteluja, asiakkaan on voitava ylläpitää sivujaan helposti itsekin. Valitse siis julkaisujärjestelmä huolella.

Lue, kuinka tuotamme sinulle oikeasti hyvät kotisivut »

4. Mitä tarkoittaa responsiivisuus, ja miksi minun kannattaa hankkia responsiiviset verkkosivut?

Responsiivisuus tarkoittaa, että sivut mukautuvat päätelaitteen ominaisuuksiin. Responsiivisesti toteutetut kotisivut, kampanjasivut ja verkkokaupat toimivat tyylikkäästi ja vaivattomasti niin älypuhelimilla, tableteilla kuin tietokoneillakin. Ne siis parantavat osaltaan asiakaspalveluasi. Jos haluat pysyä mukana kilpailussa näin älylaiteaikakaudella, ei sinulla oikeastaan ole varaa jättää hankkimatta responsiivisia kotisivuja.

Responsiiviset sivut ovat myös edullinen ja vaivaton ratkaisu, sillä silloin ei ole tarvetta suunnitella erillisiä sivuja jokaiselle päätelaitteelle, ja sivuille tehdyt muutokset näkyvät heti kaikkialla. Responsiiviset sivut nousevat lisäksi korkeammalle hakutuloksissa.

Lue lisää siitä, kuinka toteutamme responsiiviset kotisivut »


5. Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi (SEO)?

Hakukoneoptimointi tuo kotisivuillesi maksutta kävijöitä Googlen ja muiden hakukoneiden kautta. Vastakohta tälle on hakusana-/hakukonemainonta, joka on siis maksullista. Hakukoneoptimoinnista käytetään yleisesti myös lyhennettä SEO (Search Engine Optimization). Verkkosivujen sijoitusta hakutuloksissa pyritään nostamaan korkeammalle optimoimalla sivut haluttujen hakusanojen ympärille. Hakusanojen tulee olla sellaisia, joilla haetaan riittävästi ja jotka todennäköisimmin tuovat oikean kohderyhmän kävijöitä.

Hakukoneoptimointi on prosessi, se vaatii siis jatkuvaa seurantaa ja työtä. Hakukoneoptimointi koostuu monista eri osa-alueista, kuten sivuston metatiedoista, otsikoista, sisällöstä, latautumisnopeudesta, linkityksistä, responsiivisuudesta, iästä ja käyttökokemuksesta.

Lue, miten voimme parantaa yrityksesi hakukonenäkyvyyttä esimerkiksi sisällöntuotannon avulla »

6. Miksi kotisivuni eivät löydy hakukoneilla?

Juuri luodut kotisivut eivät löydy välittömästi hakukoneilla, sillä hakukoneilla kestää jonkin aikaa tajuta, että verkkosivusi ovat olemassa. Lisäksi kilpailu yleisimmillä hakusanoilla haettaessa on kovaa. Jos kotisivusi ovat kuitenkin olleet jo pitkän aikaa olemassa, eivätkä ne löydy hakukoneilla helposti, syy saattaa löytyä esimerkiksi näistä:

1) Tekninen toteutus ja latautumisnopeus

Kaikki lähtee liikkeelle tästä. Koodin, jolla sivustosi on tuotettu, on oltava oikeaoppista ja puhdasta. Näin sivusi toimivat nopeammin, vaikuttavat luotettavammilta ja nousevat korkeammalle hakukonetuloksissa. Hyvin toteutettujen sivujen hakukoneoptimointi on helpompaa. Responsiiviset eli kaikilla päätelaitteilla toimivat sivut nostavat näkyvyyttäsi mobiilihakutuloksissa.

Sivujen latautumisnopeus on tärkeä tekijä hakukoneille. Jos sivusi latautuvat hitaasti, koodausvirheiden lisäksi syynä saattavat olla esimerkiksi liian suuret (tausta)kuvat ja videotiedostot. Myös heikko palvelin voi vaikuttaa latautumisnopeuteen.

Sivuillasi on hyvä olla automaattisesti päivittyvä sivukartta eli erillinen sitemap.xml-tiedosto. Se muuttuu automaattisesti aina, kun lisäät tai poistat jonkin sivun tai muutat sivun nimeä. Tällainen automaattisesti päivittyvä sivukartta helpottaa hakukoneiden työtä ja nostaa sivusi siten korkeammalle hakutuloksissa.

2) Osoitetiedot

Sivustosi pää- ja alasivujen osoitetietojen on oltava kuvaavia ja selkeitä. Osoiterivillä ei saisi näkyä epämääräisiä numeroita ja kirjaimia. Sen tulisi olla hyvää suomea ja sisältää sanoja, joilla halutaan löytyä hakukoneilla.

3) Metatiedot

Metatiedot ovat eräänlaisia piilossa olevia tietoja, joita hakukoneet hyödyntävät hakutulosten järjestämisessä.

  • Otsikko (title)
    Tämä on yksi tärkeimmistä hakukoneiden käyttämistä kriteereistä. Se on kunkin yksittäisen verkkosivun enintään noin 60-merkkiä pitkä otsikko, joka kertoo napakasti sivun keskeisen sisällön. Sen avulla hakukoneet päättävät, kertooko sivu etsitystä aiheesta. Se myös sisältää yrityksen (brändi)nimen. Otsikon on syytä olla luontevaa kieltä, ei siis vain lista yksittäisiä avainsanoja. Otsikossa kannattaa kyllä silti hyödyntää avainsanoja, joista tärkein kannattaa sijoittaa aina alkuun, mikäli mahdollista. Huomaa, että nämä otsikot ovat eri asia kuin sivujesi tekstisisältöjen pää- ja väliotsikot.
  • Kuvaus (meta description)
    Tämä kuvaus on lyhyt ja houkutteleva, noin 160-merkkinen tiivistelmä yksittäisestä sivustasi. Jos tätä ei ole määritelty erikseen, hakukone yrittää etsiä itse tiivistelmäksi sopivaa tekstiä, eikä välttämättä onnistu siinä aina kovin hyvin. Kuvaus antaa vinkin siitä, mitä sivulta löytyy. Mitä paremmin kuvaus vastaa kävijän hakemaa tietoa, sitä todennäköisemmin hän myös vierailee sivulla. Jokaisella sivulla tulisi siten olla oma kuvauksensa.
  • Avainsanat (keywords) näitä et enää tarvitse!
    Näiden merkitys on nykyisin varsin pieni, käytännössä olematon. Verkkosivujen kehittäjät laittoivat tälle paikalle aikoinaan valtavasti sanoja – jotka eivät välttämättä edes liittyneet mitenkään sivun sisältöön. Siksi esimerkiksi Google ei enää käytä näitä ollenkaan, muutkin hakukoneet ovat jo luopumassa näistä kokonaan, elleivät ole sitä jo tehneet.

4) Linkit

Näkyvyytesi nousee myös silloin, jos saat ohjattua kotisivuillesi kävijöitä muilta laadukkailta ja luotettavilta sivuilta. Kun tarjoat sivuillasi hyvää sisältöä, saat helpommin myös linkityksiä sinne. Muista myös sivujesi sisäiset linkitykset!

5) Sisältö, sisältö ja vielä kerran SISÄLTÖ!

Sisältö ratkaisee aina! Tämä vaikuttaa eniten löydettävyyteesi, joten panosta siihen. Laadukas, riittävä ja olennaisiin asioihin keskittyvä sisältö nostaa näkyvyyttäsi kaikista helpoiten.

Lue tarkemmin, miten voimme tehostaa hakukonenäkyvyyttäsi »

7. Paljonko sivuilla pitäisi olla sisältöä?

Tämä onkin oleellinen kysymys niin asiakkaidesi kuin myös hakukoneiden kannalta. Tärkeää on, että sivuilla on kattavasti laadukasta, kohdennettua ja siten olennaista tietoa etenkin yrityksesi tarjoamista tuotteista ja palveluista. Mieti, ketä varten kotisivusi ovat olemassa, mitä tietoa sivuillasi kävijät pääsääntöisesti etsivät ja miten he löytävät hakemansa tiedon mahdollisimman helposti. Sisällön pitäisi olla myös tasapainossa; yrityksesi historiasta harvemmin kannattaa kirjoittaa enemmän kuin yrityksesi tarjonnasta.

Tekstin määrää saadaan kevennettyä esimerkiksi kuvituksella, graafisilla elementeillä, väliotsikoilla ja tehokkaalla typografialla. Oikeakielisyys ja hyvä otsikointi parantavat myös luettavuutta ja viestisi perillemenoa.

Lue lisää kotisivujen sisällön merkityksestä »

8. Miten nopeasti voin saada uudet kotisivut?

Pienimmät kotisivut voimme toteuttaa parhaimmillaan jopa muutamassa päivässä. Luonnollisesti laajojen ja enemmän räätälöintiä vaativien sivujen toteuttamiseen menee enemmän aikaa kuin hyvin yksinkertaisten kotisivujen tekoon. Ratkaisevassa osassa on myös oma aktiivisuutesi. Mitä nopeammin saamme sinulta tarvittavat materiaalit (tekstit ja mahdolliset kuvat) ja muutosehdotukset, sitä nopeammin kotisivusi valmistuvat. Aloitamme kotisivujesi teon käytännössä heti, kun olet hyväksynyt tarjouksemme.

Lue, miten toteutamme kotisivusi »

9. Mitä kotisivut maksavat?

Kotisivujen hinnan määrittely on haastavaa ilman tarkempia tietoja. Hintaan vaikuttavat esimerkiksi sivustosi laajuus, mahdollinen monikielisyys, räätälöinnin määrä ja projektin toivottu aikataulu. Voimme kuitenkin luvata, että maksat erittäin kohtuullisen kertakorvauksen, jolla saat tasokkaan lopputuloksen. Emme käytä erillisiä sopimuskausia, joten voit olla varma, että sivustosi pysyy nähtävillä niin kauan kuin haluat, eikä sinun tarvitse maksaa siitä enää myöhemmin. Suosittelemme silti, että kotisivujesi koti on Concrete5-julkaisujärjestelmällemme optimoidulla palvelimellamme. Näin kotisivusi latautuvat takuulla nopeasti. Tästä perimme kiinteän kuukausihinnan haluamasi palvelinpaketin mukaan.

Tutustu tarkemmin verkkotuotantoon liittyviin palveluihimme »


10. Mitä toistuvia kustannuksia kotisivuista aiheutuu?

Ei mitään! Maksat vain sovitun kertakorvauksen. Jos kuitenkin haluat hyödyntää esimerkiksi Concrete5-julkaisujärjestelmällemme optimoitua palvelintilaamme ja taata siten kotisivujesi nopean latautumisen, voit valita haluamasi hosting-paketin vaihtoehtojemme joukosta.

Tutustu tarkemmin palvelinvaihtoehtoihimme »


11. Mitä tarkoittaa hosting? Miksi tarvitsen palvelimen?

Hosting eli palvelintila on paikka, jossa verkkopalvelut, kuten kotisivut, sähköpostipalvelut ja verkkotunnukset sijaitsevat. Verkkosivut täytyy aina julkaista, jotta ne näkyvät kaikille kävijöille. Tähän tarvitset palvelimen: kotisivujesi kodin.

Tutustu hosting-palveluihimme »


12. Toinen palveluntarjoaja kauppaa palvelintilaa (hostingia) vain muutamalla eurolla kuussa. Miksi minun kannattaisi valita teidän palvelimenne?

Koko verkkoliiketoimintasi on käytännössä palvelimen varassa. Siitä ei siis yleensä kannata tinkiä. Kovin halvalla harvoin saat hyvää.

Kun sivusi vaativat paljon suorituskykyä, muiden asiakkaiden kanssa jaettava webhotelli ei välttämättä ole sopivin palvelintilaratkaisu. Halvimpiin webhotellipalveluihin ei välttämättä kuulu edes tietojen varmuuskopiointia.

Kun valitset palvelintilan tarjoajaa, mieti rauhassa muutamaa asiaa. Onko hosting-palvelun tarjoajalla esimerkiksi asiakaspalvelun puhelinnumeroa? Vastaako asiakaspalvelu Suomessa vai ulkomailla? Mitä asiakaspalveluun soittaminen maksaa? Kuinka nopeasti saat vastauksen ongelmatilanteissa? Jos sivusi ovat nurin muutaman päivän, saatat menettää valtavasti myyntiä ja asiakkaita.

Me reagoimme viesteihisi nopeasti, huolehdimme tietoturvastasi ja otamme varmuuskopiot säännöllisesti. Toimintasi voi jatkua myös yllättävissä tilanteissa, kun tiedot pysyvät tallessa.

Tutustu hosting-paketteihimme. »


13. Olen menossa messuille ja tarvitsen sinne materiaaleja. Voitteko auttaa?

Tietysti, mielellämme! Tuotamme messumateriaalit monipuolisesti alkaen käyntikorteista, esitteistä, mainostelineistä, tarroista ja ständeistä aina yritystäsi esitteleviin kuviin ja videoihin asti. Lisäksi copywriterimme voi huolehtia, että messumateriaaliesi tekstit ovat selkeitä, myyviä ja kieliopillisesti oikein.

Tuotamme yrityksellesi tietenkin myös tyylikkäät kotisivut. Näin asiakkaat, jotka tutustuvat yritykseesi jo ennen messuja ja niiden jälkeen, saavat yrityksestäsi mahdollisimman hyvän käsityksen ja innostuvat helpommin tilaamaankin tuotteitasi tai palveluitasi.

Tutustu tarkemmin kattavaan palveluvalikoimaamme »

Etkö löytänyt vastausta sinua askarruttavaan kysymykseen?

Ei hätää, ota meihin yhteyttä, niin vastaamme mielellämme.

  • SOITA Jarille numeroon 040 545 4471
  • LÄHETÄ SÄHKÖPOSTIA osoitteeseen myynti@sivuteollisuus.fi
  • KYSY CHATISSA, jonka löydät sivun oikeasta alakulmasta. Jos emme ole chatissa juuri nyt tavoitettavissa, voit jättää sinne viestisi ja yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.
  • TULE KÄYMÄÄN toimistollamme Tampereen keskustan tuntumassa (Ratinankatu 4 A 7).

Suosittelemme myös TUTUSTUMAAN PALVELUIHIMME – ehkä löydät vastauksen sieltä.