Selkeyttä ja näyttävyyttä siirtonurmien tuottajan kotisivuille


CASE: Oravais Turf | www.oravaisturf.fi | www.siirtonurmi-oravaisturf.fi


Kotimaiset ja kestävät siirtonurmet Oravaisista

Oravais Turf on tuottanut kotimaisia ja kestäviä siirtonurmia lähes 35 vuotta Pohjanmaalta käsin. Yritys tekee jatkuvaa yhteistyötä Suomen ja Ruotsin johtavien siirtonurmituottajien kanssa, jotta se voi taata asiakkailleen parhaan mahdollisen lajivalikoiman. (www.oravaisturf.fi)


Selkeät ja raikkaat verkkosivut erottuvilla ratkaisuilla

Oravais Turfin siirtonurmet ovat laadukkaita, näyttäviä ja erottuvat edukseen. Samaa ei kuitenkaan voinut sanoa yrityksen vanhoista kotisivuista. Sivut eivät olleet responsiiviset, eli niiden selaaminen oli siis hankalaa puhelimilla ja tableteilla. Tämä vaikeutti niin luettavuutta kuin yhteydenottoakin. Luettavuus oli tosin heikko myös epäloogisen sisältörakenteen takia, mihin lähdimme hakemaan muutosta.

Looginen sisältö ja helppo yhteydenotto

Helpotimme tekstien luettavuutta erillisellä yrityssivulla, jossa kerrotaan kaikki yleiset asiat Oravais Turfista. Aiemmin nuo tiedot oli ripoteltu muille sivuille, jolloin ne poikkesivat muusta sisällöstä ja vaikeuttivat siten sisällön hahmottamista. Myös muiden tekstien järjestystä ja sijaintia muutettiin toimivammaksi. Samoin otsikointia hiottiin hiukan, mutta kovin paljoa niihin ei asiakkaan toiveesta puututtu, kuten ei oikolukuunkaan. Lisäksi slogan ”siirtonurmet, joilla saat naapurisikin kateudesta vihreiksi” on meidän ideoimamme.

Lisäsimme jokaiselle sivulle yhteydenottolomakkeen. Näin kävijän on helppo kysyä lisätietoa siirtonurmista, oli hän sitten verkkosivuston millä sivulla tahansa.

Kiinnittyvä navigaatiorivi ja matkassa mukana pysyvät kuvakkeet

Sivun yläosaan kiinnittyvä navigaatiorivi yksinkertaistaa siirtymistä sivulta toiselle. Navigaatiolinkit pysyvät siis mukana, kun kävijä lähtee rullaamaan (skrollaamaan) sivulla alaspäin. Kiinnitimme myös kielivaihtoehdot (suomi–ruotsi) ja Facebook-linkin sivujen oikeaan reunaan, jotta niille siirtyminen on helppoa missä vaiheessa tahansa. Tämä ratkaisu tuo sivuille myös näyttävyyttä perinteisten ylä- tai alanavigaatiossa olevien linkkien sijaan.

Raikasta vihreää ja alatunniste, joka erottuu joukosta

Oravais Turf toivoi, että sen sivut ja niillä käytettävät kuvat ovat raikkaan vihreitä – aivan kuten yrityksen siirtonurmetkin. Valitsimme ja muutimme värisävyt asiakkaan toiveiden mukaisiksi, mutta panostimme myös näyttävään alatunnisteeseen eli footeriin.

Varsin usein alatunnisteet ovat hyvin yksinkertaisia, eivätkä ne jää kävijöiden mieleen. Oravais Turfin alatunniste onkin yksilöllinen, sillä se on poikkileikkauskuva nurmesta ja sen alla olevasta maasta. Yrityksen yhteystiedot on aseteltu mullan sekaan.

Nopeasti latautuvat responsiiviset verkkosivut, joille pääsee kahden eri verkkotunnuksen kautta

Oravais Turfin uudet nettisivut ovat nyt responsiiviset. Enää niiden selailu ei siis ole vaikeaa älylaitteilla, jolloin yhteydenottokin on helpompaa. Responsiivisuus parantaa myös kotisivujen hakukonenäkyvyyttä, sillä responsiiviset kotisivut nousevat korkeammalle Googlen hakutuloksissa mobiililaitteilla haettaessa.

Yritys halusi tehostaa sivujensa löydettävyyttä rinnakkaisella verkkotunnuksella eli domainilla. Perustimmekin siirtonurmi-oravaisturf.fi-verkkotunnuksen olemassa olleen oravaisturf.fi-verkkotunnuksen ohelle. Tunnukset ohjaavat kuitenkin samaan paikkaan, ja jatkossa siirtonurmi-sanalla haettaessa Oravais Turfin verkkosivujen luontainen hakukonenäkyvyys on helpommin saavutettavissa.

Myös palvelin vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen, sillä Google arvostaa sivujen nopeaa latautumista. Oravais Turfin kotisivut saivatkin toimivan ja turvallisen kodin nopealta palvelimeltamme.


Nyt Oravais Turf saa (yrittäjä)naapurinsakin kateudesta vihreiksi – tällä kertaa verkkosivujensa avulla!

Mitä on tehty?